چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور ترکیه که به آمریکا سفر کرده است با جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و در باره عراق و پ ک ک با وی گفت‌و‌گو کرد

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه پس از گفت‌وگو با جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید، اظهار داشت که حل بحران شورشیان حزب غیر قانونی کارگران کردستان (پ.ک.ک) مشکل است زیرا آنها "تروریست‌هایی" هستند که در بیرون از ترکیه مستقر می‌باشند.

عبدالله گل در نشستی در واشنگتن گفت: حملات پ.ک.ک از کشور دیگری خارج از ترکیه انجام‌ می‌گیرد و نیروهای امنیتی و غیر نظامیان ما را هدف قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ امکان راه حلی سیاسی برای این درگیری گفت: چگونه می‌شود که درباره‌ راه حل سیاسی سخن گفت در حالی که عملیات تروریستی از کشوری دیگر شروع می‌شود؟ این وضعیت همانند دست یافتن به راه حلی برای بحران حملات القاعده از کشوری دیگر است.

وی همچنین اظهار داشت که مساله دست یافتن به راه حل سیاسی برای بحران پ.ک.ک در جریان گفت‌وگو با بوش مطرح نشد.

عبدالله گل در ادامه افزود: ما در مورد این مساله نه امروز و نه در هیچ نشست دیگری صحبت نکرده‌ایم.

این در حالی است که بوش پیشتر اعلام کرده بود که پس از گفت‌وگو با عبدالله گل واشنگتن به کمک‌های خود به ارتش ترکیه در برابر پ.ک.ک ادامه می‌دهد.

عبدالله گل نیز درباره‌ سخنان بوش گفت: من می‌خواهم از خود رئیس‌جمهور بوش به خاطر عزم و اراده‌اش در این زمینه تشکر کنم.

بوش گفت: این حزب، دشمن ترکیه است، دشمن عراق است و حتی دشمن ملتی است که می‌خواهند در صلح زندگی می‌کنند.

کاخ سفید هم‌چنین دولت عبدالله گل را تشویق کرد تا با رهبران کرد در شمال عراق و بغداد مذاکره کند تا بتواند به یک راه حل سیاسی دراز مدت دست یابد و به عملیات بیست ساله‌ پ.ک.ک پایان دهد.

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید از گل خواست تا هرچه سریعتر با جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق که خود یک کرد است و نوری المالکی، نخست وزیر عراق همکاری کند.

وی افزود: این مساله آن قدر طولانی شده است که دیگر زمان آن رسیده که به این وضعیت پایان دهیم.

پرینو در پاسخ به سوالی درباره‌ پیشنهاد آمریکا درزمینه‌ دست یابی به راه حل سیاسی، جواب داد: به نظر من، ما تنها خواهان مذاکرات شفاف و بی‌پرده‌ای هستیم که این دو طرف در چند ماه گذشته با هم داشته‌اند.

از پرینو سوال شد که آیا پ.ک.ک که اتحادیه‌ اروپا، ترکیه و آمریکا آن را گروهی تروریستی خوانده‌اند، در این مذاکرات مشارکت خواهد کرد؟

وی پاسخ داد: من نمی‌دانم آیا آنها با تروریست‌ها مذاکره می‌کنند یا خیر. من تنها این را می‌دانم که ما با تروریست‌ها صحبت نمی‌کنیم.

بوش دوباره از درخواست طولانی مدت ترکیه برای عضویت در اتحادیه‌ اروپا حمایت کرد و گفت که آنکارا نمونه‌ بسیار عالی از دموکراسی است که در یک کشور عمدتا مسلمان در حال رشد است.

وی افزود: من به ترکیه به عنوان پلی میان اروپا و جهان اسلام نگاه می‌کنم.

بوش، به دلیل این که می بایست چند ساعت بعد از گفت‌وگو با گل به خاورمیانه سفر می‌کرد، عنوان کرد که درباره‌ سفرش به خاورمیانه به عبدالله گل توضیح داده است.

وی تاکید کرد که معتقد به تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی است که در کنار اسراییل با صلح زندگی کند.

گل نیز اعلام کرد که با بوش درباره‌ی مسائل انرژی و نیز موضوع بالکان صحبت کرده است. وی افزود: بوش بسیار تلاش می‌کند تا صلح را در خاورمیانه تضمین کند و ما معتقدیم که این حرکتی مهم است که حتما نتیجه بخش خواهد بود.

پرینو درباره‌ اقدامات واشنگتن در کمک به ترکیه برای عضویت در اتحادیه‌ اروپا گفت که ترکیه برای عضویت در این اتحادیه به اصلاحات نیاز دارد و آمریکا نیز ترکیه را تشویق کرده است تا این اصلاحات را انجام دهد.

اگرچه کشورهایی همچون فرانسه با عضویت ترکیه در اتحادیه‌ اروپا مخالفت کرده‌اند اما آمریکا از این حرکت با گرمی استقبال کرده است.

این نخستین سفر گل به واشنگتن از زمان دست یابی به قدرت در ماه اوت بود.

بر اساس اظهارات مقامات آمریکایی، بوش در دیدارش در ماه اکتبر با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه وعده داد تا نیروهای اطلاعاتی آمریکا تمام حرکات شبه نظامیان پ.ک.ک را در مناطق کوهستانی در مرز ترکیه با عراق زیر نظر داشته باشند و از حملات هوایی ارتش ترکیه برای تخریب مواضع این حزب غیر قانونی حمایت کرد.

کد خبر 41312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز